Varför vill jag inte bo i Sverige eller Norge? Där finns mängder folk som är ingenting utom lagar och regler / Jävla pedanteri i Sverige

Information för dig som flyttar till Sverige

Informasjon for deg der flytter til Norge

En norrman på blogget på Aftenposten frågade mig: ,,Hvilke lover og regler er det du sikter til?"

Jag har bott i Sverige i tre gånger en längre tid. Jag vet hur svenskar är när det kommer till lagar och regler. Dem har en helt annan inställning till sådana saker än islänningar. På Island träffar man inte folk som är enbart lagar och regler. I varje fall inte om man är en vänlig og hederlig människa, men i Sverige händer det ofta, oavsett hur man är, eller vem man är. I Sverige är lagar och regler inte norm, utan religion och har lite att göra med om folk är hederliga eller inte. På Island är det inte ett brott att ett barn skolkar från skolan. När jag var 15 år gammal och bodde i Lund, skolkade jag i tre timmar en dag, skolledningen reagerade lika som det hadde varit brutna fönstrar, sexulet angrepp eller vad. Folk som ser ut för att vara äldre en 20 visar inte legitimation pa disko på Island. Ved handling och alla andra tillfällen utan traffiken och utlomlandsresor behöfs inte legitimation, och om det skulle hända som är nastan aldrig då räcker vad som helst. Utländningar behöver inte isländsk legitimation för post och bank och sådant tänkande som i många svenskar har när det gäller legitimation och sånt, känns inte på Island. Senn är det med traffiken; om polisen i Sverige tar man på 51 dar som ska vara maximum 30 km hastighet, då förlårar man kortet i tre mandader. För tre år senn tog polisen mig på Island på 58  dar som var maximum 30 och jag behåll mitt körkort och betalade nästan ingenting i böter. I Sverige och Danmark och troligen Norge också ska alla ha ljus pa sitt cyckel om det är mörkt annars blir det höga böter men polisen har på Island bryr sig inte om sånt. I alla fall skulle polisen pratta med mann och be om att cyckla på gangbanan. I alla städer i Sverige som har 50 000 invanare eller sånt finnst det flera gator som man får inte cyckla på för annars blir det höga böter. På Island finns det bara en gata som man får inte cyckla på gångbanan och om man gör det da ar det inga böter. Om man kör full i Norge och Sverige blir det fängelse men man måste oftast göra det oftare en en gång på Island. Even om det ar sa görde svenskarna dokumentar om polisen i Norge i traffiken. Norrmänn är värre en Svenskarna med detta även dom själva är som dom är. Sista sommar tog jag toget frän Göteborg till Oslo och tullen kom ombord och bad om att se mitt bagage som jag visad dom och minn biljett ut af landet två dagar senare men even dom fann inte nått fick jag fragor om vad jag skulle göra i Norge och hur mitt reseplan innom norden skulle vara och från vilket land och plats jag skulle resa hem till Island.  Då tänkte jag att Norrmänn skulle vara helt som svenskarna när det galler lagar och regler och att Norge är inte ett land för mig.

Disrespekt imot indiviualen visar seg på flera sett i dom andra nordiska länderna än Island. Mann kann nämna massor av exemplar men ett av det har att göra med feminism och positiv diskriminition. Isländska skrevna som oskrevna lagar og regler tillåter inte diskrimination mellan männ och kvinnor; att killar måste vara äldre än flickor för att komma inn på disko, få att studera ett ämne på universitet när det gäller mans betyg från gymnasiet; eller att när det gäller ansökan till ett jobb, då ställs det bara minimum krav och senn har sexet hela betydelsen; eller att man får sparka männ iväg innom finanslivet på grund av sex. På Island är lagerna så att sexet har ingen betydlese när det gäller ansökan till universitet. På isländska arbetmarknaden ska mann anställa det sexet som är i minoritet innom yrket om båda är lika bra.  Det bör ta hänsyn till den maskliga faktoren. Men i Sverige och Norge?

För alla dessa skäl vill jag inte bo i Sverige eller Norge. 


« Síðasta færsla | Næsta færsla »

Bæta við athugasemd

Ekki er lengur hægt að skrifa athugasemdir við færsluna, þar sem tímamörk á athugasemdir eru liðin.

Innskráning

Ath. Vinsamlegast kveikið á Javascript til að hefja innskráningu.

Hafðu samband